Leczenie SAD – terapia światłem
Phototherapy booth. Dermatologist setting up an ultraviolet B phototherapy booth.

Leczenie SAD – terapia światłem

Terapia światłem jest sposobem leczenia sezonowych zaburzeń afektywnych (SAD) i niektórych innych stanów poprzez ekspozycję na sztuczne światło. Podczas terapii światłem siedzi się lub pracuje w pobliżu urządzenia, które emituje jasne światło, naśladujące naturalne światło zewnętrzne.

Charakterystyka terapii światłem w SAD

Charakterystyka terapii światłem w SAD

Terapia światłem jest również znana jako terapia światłem jasnym lub fototerapia. Uważa się, że terapia światłem wpływa na chemię mózgu powiązaną z nastrojem i snem, łagodząc objawy SAD. Korzystanie z zestawu do terapii światłem może również pomóc w leczeniu innych rodzajów depresji, zaburzeń snu i innych dolegliwości.

Możesz spróbować terapii światłem z wielu powodów:

  • Twój lekarz zaleca ją w przypadku sezonowych zaburzeń afektywnych lub innych stanów.
  • Chcesz wypróbować leczenie, które jest bezpieczne i ma niewiele skutków ubocznych.
  • Chcesz zwiększyć skuteczność leków przeciwdepresyjnych lub psychoterapii.
  • Musisz unikać leków przeciwdepresyjnych podczas ciąży lub karmienia piersią.

Warunki terapii światłem w SAD

Warunki terapii światłem w SAD

Terapia światłem jest stosowana w leczeniu wielu schorzeń, w tym:

  • depresji, które nie występują sezonowo,
  • zmęczenia spowodowanego różnicą czasu,
  • zaburzeniach snu,
  • dostosowywania się do harmonogramu pracy w nocy,

Terapia światłem stosowana jest również w leczeniu chorób skóry, takich jak łuszczyca. Różni się ona jednak od terapii światłem stosowanej w zaburzeniach psychicznych. Terapia światłem chorób skóry wykorzystuje lampę emitującą światło ultrafioletowe (UV). Ten rodzaj światła należy odfiltrować w urządzeniach do terapii światłem stosowanych w leczeniu SAD i innych dolegliwościach, ponieważ może uszkodzić oczy i skórę.

Terapia światłem SAD – ryzyko

Terapia światłem SAD – ryzyko

Terapia światłem jest bezpieczna, może jednak stać się źródłem działań niepożądanych. Choć są one zwykle łagodne i krótkotrwałe, mogą obejmować:

  • zmęczenie oczu,
  • ból głowy,
  • nudności,
  • drażliwość lub pobudzenie.

Działania niepożądane są szczególnie prawdopodobne, gdy:

  • twoja skóra jest szczególnie wrażliwa na światło,
  • chorujesz na toczeń rumieniowaty układowy,
  • bierzesz leki, które zwiększają wrażliwość na światło słoneczne, takie jak niektóre antybiotyki, środki przeciwzapalne lub suplementy ziołowe dziurawca,
  • masz chorobę oczu, która powoduje, że są one podatne na uszkodzenia spowodowane światłem.

Rozpoczęcie terapii światłem w SAD

Rozpoczęcie terapii światłem w SAD

Ogólnie rzecz biorąc, większość osób z sezonowymi zaburzeniami afektywnymi rozpoczyna leczenie wczesną jesienią. Zwykle trwa ono do wiosny, kiedy wystarczy samo światło zewnętrzne.

Jeśli cierpisz na depresję jesienną i zimową, możesz zauważyć objawy podczas dłuższych okresów pochmurnej lub deszczowej pogody w innych porach roku. Ty i twój lekarz możecie dostosować leczenie światłem w zależności od pory roku i czasu trwania objawów.

Jeśli chcesz spróbować terapii światłem w przypadku nie sezonowej depresji lub innej choroby, porozmawiaj ze swoim lekarzem o tym, jaka terapia światłem może być najbardziej skuteczna.

Sesje terapii światłem w SAD

Sesje terapii światłem w SAD

Podczas sesji terapii światłem siedzisz lub pracujesz w pobliżu lampy, która emituje światło. Aby odnieść skutek, światło musi trafiać pośrednio do oczu. Nie można uzyskać tego samego efektu po prostu wystawiając skórę na działanie światła.

Podczas gdy twoje oczy muszą być otwarte, nie patrz bezpośrednio na pole świetlne, ponieważ jasne światło może uszkodzić oczy. Pamiętaj, aby postępować zgodnie z zaleceniami lekarza i wskazówkami producenta.

Terapia światłem wymaga czasu i konsekwencji. Możesz ustawić lampę na stole lub biurku w domu lub biurze. W ten sposób możesz czytać, używać komputera, pisać, oglądać telewizję, rozmawiać przez telefon lub jeść podczas terapii światłem. Trzymaj się harmonogramu terapii i nie przesadzaj.

Elementy skuteczności terapii światłem w SAD

Elementy skuteczności terapii światłem w SAD

Terapia światłem jest najbardziej skuteczna, gdy masz odpowiednią kombinację natężenia światła i czasu trwania.

  • Intensywność: Intensywność jest rejestrowana w luksach, co jest miarą ilości otrzymanego światła. W przypadku SAD typowym zaleceniem jest stosowanie 10 tys. luksów w odległości około 41 do 61 cm od twarzy.
  • Czas: W przypadku natężenia światła o wartości 10 tys. luksów terapia światłem zazwyczaj obejmuje codzienne sesje trwające około 20 do 30 minut. Jednak pole świetlne o mniejszej intensywności, takie jak 2500 luksów, może wymagać dłuższych sesji. Sprawdź wytyczne producenta i postępuj zgodnie z instrukcjami lekarza. Może zaproponować rozpoczęcie krótszych sesji i stopniowe zwiększanie czasu.
  • Wyczucie czasu: Dla większości ludzi terapia światłem jest najbardziej skuteczna, gdy jest wykonywana wcześnie rano, po pierwszym przebudzeniu. Lekarz może pomóc w ustaleniu najlepszego schematu terapii światłem.

Terapia światłem w SAD – wyniki

Terapia światłem w SAD – wyniki

Terapia światłem prawdopodobnie nie wyleczy sezonowych zaburzeń afektywnych, nie sezonowej depresji lub innych dolegliwości, ale może złagodzić objawy, zwiększyć poziom energii i pomóc poczuć się lepiej. Efekty są widoczne w ciągu zaledwie kilku dni. W niektórych przypadkach może to jednak potrwać dwa tygodnie lub więcej.

Aby najlepiej wykorzystać terapię światłem i przyczynić się do sukcesu fototerapii, zadbaj o spełnienie warunków:

  • Uzyskaj odpowiednie światło: Przeprowadź badania i porozmawiaj z lekarzem przed zakupem urządzenia. W ten sposób możesz mieć pewność, że lampa jest bezpieczna, ma właściwą jasność, zapewnia odpowiedni rodzaj światła, a jej funkcje sprawiają, że jest wygodna w użyciu.
  • Bądź konsekwentny: Trzymaj się codziennej rutyny sesji terapii światłem, aby zapewnić postępy w miarę upływu czasu. Jeśli nie możesz codziennie poddawać się terapii światłem, weź dzień lub dwa urlopu, ale monitoruj swój nastrój i inne objawy. Być może będziesz musiał znaleźć sposób, aby móc poddawać się terapii światłem każdego dnia.
  • Śledź czas: Jeśli przerwiesz terapię światłem w miesiącach zimowych lub przestaniesz wiosną zbyt wcześnie, gdy ci się poprawi, objawy mogą powrócić. Obserwuj swój organizm, abyś wiedział, kiedy rozpocząć i zakończyć terapię w następnym roku.
  • Uwzględnij inne leczenie: Jeśli objawy nie ustąpią po terapii światłem, konieczne może być dodatkowe leczenie. Porozmawiaj z lekarzem na temat innych opcji leczenia, takich jak leki przeciwdepresyjne lub psychoterapia.
Zamknij menu